ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΙΩΠΗΣ, της Μαίη Βασιλικού

2023-09-08

Ντύνομαι τη σιωπή, έτσι έμαθα, κι ακολουθώ τους κανόνες. Όπως μου τους επέβαλαν.

Κόρη είμαι, ακόμα, στα 23 χρόνια, στην επαρχιακή μου πόλη. Κάθε που βγαίνω από το σπίτι μου να πάω για δουλειές της μάνας και του σπιτιού νιώθω τα βλέμματά τους να με παίρνουν στο κατόπι, να μου γαργαλεύουν την πλάτη, τον ψίθυρο να με παραβγάζει. Γεροντοκόρη. Νιώθω την κοροϊδία στο βλέμμα τους. Η κόρη που έμεινε γεροντοκόρη, σιγοτραγουδώ μέσα από τα χείλια, σκορπάω τις καλημέρες μου με ύφος και με στητό παράστημα.

Από το χωριό στην πόλη, κι από τη σιωπή στην ελευθερία. Ένας χρόνος από τη ζωή της Μαρίας, μιας μεγαλοκοπέλας του χωριού που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, και μαζί της γνωρίζουμε τις ρίζες και το παρελθόν, την ιστορία του παρόντος, τα όνειρα για το μέλλον.


Ένα βιβλίο καταπέλτης, όπως η ίδια η ζωή. Ταξιδεύουμε λογοτεχνικά στην Ελλάδα του τότε, τότε που μια γυναίκα 23 χρονών ανύπαντρη τον ονόμαζαν γεροντοκόρη. Γνωρίζουμε την Μαρία και την ακολουθούμε από το χωριό της στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Μια Θεσσαλονίκη σε μεταβατική πολιτική πορεία κάτω από την σκιά του δράκου του Σέιχ Σου. Ακολουθούμε την πορεία της προς την ελευθερία και ουσιαστική ωρίμανση της προσωπικότητας της.

Οι ήρωες του βιβλίου είναι χαρακτηριστικές μικροαστικές οικογένειες, στιγμές από την ζωή των οποίων περιγράφει η συγγραφέας με μαεστρία, επικεντρώνοντας την προσοχή της σε εκείνα τα θέματα που χαρακτηρίζουν όλο το έργο της: ευτυχία, έρωτας, πολιτική, νοοτροπίες, ελπίδα και αποφάσεις ζωής.

Οι τίτλοι στην αρχή κάθε κεφαλαίου είναι μια έξυπνη προοικονομία για την συνέχεια που σαρώνει.

Η γραφή σύγχρονή αλλά ταυτόχρονα λυρική και το είδος του βιβλίου νουβέλα, ένα είδος που προσωπικά λατρεύω.


Απόσπασμα του βιβλίου

Περιπλανήθηκα στα σοκάκια της πόλης δεν ξέρω για πόση ώρα μέχρι που τα βήματα μου με κατέβασαν στο παπούτσι του Καρύδα στην Εγνατία. Στάθηκα στο απέναντι πεζοδρόμιο και χάζεψα τα φωτάκια και το στροβίλισμα του, σα χορεύτρια είναι σ' έναν μοναχικό χορό, είπα δυνατά, χαμογέλασα και κίνησα για το σπίτι.


ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΙΩΠΗΣ

Μαίη Βασιλικού

Είδος: Νουβέλα

Εκδόσεις: ΤΡΙ.ΕΝΑ πολιτισμός , 2021